داستان چیست و تاریخچه آن

۱۷ اسفند, ۱۳۹۸
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

اگر می خواهید که یک داستان نویس و یا به صورت کلی نویسنده شوید، لازم است که در ابتدا بدانید که اصلا داستان چیست و چه انواعی دارید؟ این کار به شما در درک بهتر این موضوع تا حد زیادی کمک خواهد کرد. شما می توانید متوجه شوید که ایده، سوژه و خط طرح چه هستند و چگونه باید از آن استفاده کنید! البته شخصیت پردازی هم مسئله مهمی است که به آن به صورت خلاصه در این مقاله از فروشگاه اینترنتی کتاب جریان کتاب خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

1.داستان چیست؟

2.تاریخچه داستان در ایران

3.داستانها کی تمام می شوند؟

4.ویژگی های هرداستان

5.انواع داستان

6.سخن پایانی

داستان چیست؟

داستان چیست؟

story

شاید مهم ترین سوالی که پاسخ خوبی برای آن باید داشته باشید، همین است که اصلا داستان و قصه چیست؟ اگر به نظر رولان باورت در این زمینه نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که داستان در واقع از نظر او  یک جمله ی طولانی است که اگر آن را به بخش های کوچک تر تقسیم کنیم، داستان کوتاه خواهیم داشت!

یا از نگاهی دیگر جواب این سوال که داستان چیست، می تواند این باشد که داستان ینی باز آفرینی رویداد ها و حوادث به ظاهر طبیعی که ذهن خواننده یا شنونده را درگیر می کند. داستان به صورت کلی تکرار واقعیت ها و چیز های حقیقی نیست بلکه در اصل تخیل و خیالی است که نسبت به واقعیت ارائه می دهیم. شما می توانید تمامی رویداد های خیالی و یا واقعی خود را در قالب داستان بگنجانید.

اگر از گذشتگان بپرسیم که داستان چیست، می گویند که داستان قالبی قدیمی برای سرگرم کردن افراد است که در آن نقل قول های متفاوتی ارائه می شود. داستان ها از گذشته بوده اند! از زمان انسان های غار نشین، همان هایی که دور آتش کنار هم می نشستند و بدون داتشن زبان تنها با حرکات دست برای هم رویدادهای روز خود را تعریف می کردند.

با پیشرفت زبان و ادبیات در بین بشر، داستان ها هم زیباتر و خواندنی تر شده اند و تا امروز که شاهد آن هستیم، عرصه نویسندگی هم تغیرات زیادی پیدا کرده است که با کتاب هایی که چاپ می شود، متوجه آن ها می شوید. در گذشته نویسندگانی که از عرصه های قانونی نویسندگی دور می شدند و پا به دنیای دیگری می گذاشتند، وجود داشته اند و این روزها هم هستند کسانی که این کار را انجام دهند.

تاریخچه داستان در ایران

تاریخچه داستان

History of the story

بعد از این که شاید متوجه شده باشید که داستان چیست، بهتر است به این موضوع پرداخته شود که داستان به سبک کنونی که آن را می بینید در ایران چه تاریخچه ای داشته است؟ در واقع اگر به واقعیت های تاریخی نگاهی بیندازید، متوجه می شوید که قرن هاست در ایران به این سوال که داستان چیست پاسخ داده شده است و نویسندگان مختلفی در این زمینه فعالیت کرده اند.

سعدی شیرازی یا شیخ اجل که شما آن را با کتاب های بوستان و گلستانش می شناسید، حکایت ها و داستان های زیبای این دو کتابش نمونه ی کامل این موضوع هستند. همچنین مولوی، شاعری که زبانزد جهانیان است، در کتاب های خود به صورت نظم و نثر داستان های مختلفی را نوشته است!

پس تاریخچه سوال داستان چیست در ایران به قرن ها پیش بر می گردد و تا الان که نویسندگان کتاب های خود را می نویسند، ادامه دارد، اما آیا نیاز ما به داستان ها تمام می شود؟ یا داستان نویسی برای همیشه تمام خواهد شد؟

داستانها کی تمام می شوند؟

جواب این سوال را یکبار برای همیشه در ذهن خود حک کنید که داستان ها هیچ وقت تمام نمی شوند چرا که نیاز ما انسان ها به داستان همیشگی است! داستان ها همیشه برای ما درس و پندهایی داشته اند که در زندگی ما تاثیرگذار بوده اند و ما برای خودمان هم که شده به آن ها نیاز داریم. نیاز داریم که بدانیم داستان چیست و آن را مطالعه کنیم!

در واقع هر انسانی که می خواهد تجربیات خوبی داشته باشد، موفق تر شود و پله های زندگی را به سوی کمال بردارد، نیاز دارد که جواب این سوال را بداند که داستان چیست؟ داستان چه کاری برای او خواهد کرد؟ در این زمینه می توانید نظرات خود را در انتهای این مقاله با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

ویژگی های هرداستان

ویژگی های داستان

Story Features

بعد از پاسخ به این سوال که داستان چیست، باید بدانید که ویژگی هایی که هر قصه و حکایت باید داشته باشد، چیست؟ مهم ترین ویژگی های این حکایت ها را در ادامه برای شما آماده کرده ایم:

  • تخیل در آن به وفور دیده می شود
  • به صورت نثر یا متن نوشته شده است
  • ساختار داستان ها بر یک رابطه ی علت و معلولی استوار است
  • حادثه ها در داستان نقل می شوند که می توانند جنایی، عاشقانه و … باشد!
  • حجم داستان را می توانید خودتان متوجه شوید! به کلام ساده تر حجم داستان مشخص است.

انواع داستان

معمولا سوال متداولی که بعد از پرسش داستان چیست، مطرح می شود، این است که انواع داستان ها کدام اند؟ داستان هات به انواع مختلفی از جمله داستان کوتاه، داستان بلند، رمان، داستانک، داستان فیلمی یا عکسی تقسیم می شوند که هر کدام دارای تعریف خاص خود هستند. آیا تا بحال انواع داستان را دیده اید و یا خوانده اید؟

داستان های کوتاه در واقع داستان هایی هستند که می توانید نمونه های آن را به وفور در شبکه های اجتماعی ببینید. این داستان های چند خطی یا چند صفحه ای نکونه ای هستند که در آن حادثه های پندآموز یا سرگرم کنند در حجم کوتاه تری ارائه شده اند و به شما کمک می کنند که سرگرم شوید.

در نقطه مقابل داستان های کوتاه، داستان های بلند وجود دارند که حجم آن ها مانند داستان های کوتاه نیست، اما به همان اندازه دارای معنا و مفهوم هستند. بهترین نویسندگان چنین داستان هایی در جهان را می توان ارنست همینگوی، هنری جیمز، فرانتش کافکا و … دانست. به نظر شما چه نویسندگان بزرگی در این زمینه وجود دارند؟

سخن پایانی

همان طور که در مطالب بالا گفته شد داستان قالبی قدیمی برای سرگرم کردن افراد است که در آن نقل قول های متفاوتی ارائه می شود. هر داستان با هر موضوعی از ویژگی های کلی برخوردار می باشد که از شامل تخیل در آن به وفور دیده می شود، به صورت نثر یا متن نوشته شده است و .. می باشند. از جمله انواع داستان می توان داستان کوتاه، داستان بلند را نام برد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.